MOTOROS ÉRDEKKÉPVISELET, SEGÍT A SZAKÉRTŐ

MIRŐL SZÓL NAGY VONALAKBAN A TELJESSÉG IGÉNYE NÉLKÜL AZ ÉRDEKVÉDELMED ÉS ÉRDEKKÉPVISELETED?

 

Volt már komolyabb baleseted? És azt tudod-e, hogy baleset esetén több jogcímen is lehet kártérítést kérni a biztosítótól? Nem csak az összetört motor értékét lehet kifizettetni, de téríti a biztosító a motoron ülők kárait is. Sőt, a sérült vezető és az utas még sérelemdíjra is jogosult lehet az átélt megpróbáltatások miatt.

Képzeld el, hogy egyszer letoltak az útról. Nem te voltál a hibás, nyugodt tempóban motoroztál a barátnőddel. De hónapok kellettek, mire teljesen felépültél a balesetből. Nem tudtál dolgozni, nem kaptad meg a fizetésedet. Kicsit tartasz is a motortól, az átélt trauma után nem könnyű újra a nyeregbe ülni. A mögötted ülő barátnődnek talán még mindig be van gipszelve a lába. Nyom nélkül fog meggyógyulni, na de azt a gipszben és a lábadozással töltött 6-8 hetet ki adja vissza neki?

A biztosító viszont csak az összetört motoroddal foglalkozik. Adnak egy elfogadható összeget a javításra, de ki téríti meg az egyéb költségeidet? Ki téríti meg a kieső munkabéredet, az orvoshoz járkálás árát? Ki fogja a barátnődet kártalanítani azért, hogy egy hónappal a baleset után még mindig rémálmai vannak és sikítva ébred az éjszaka közepén, ha a balesetről álmodik? A biztosító ezzel nem foglalkozik, ezzel neked kell megbirkóznod, igaz?

Hát nem így van. Tévedés azt gondolni, hogy a biztosítás csak a motorod árára vonatkozik. Ha letolnak az útról, ha nem te vagy a hibás a balesetben, akkor a kötelező biztosítás alapján bizony minden költségedet ki kell fizetni, ami csak felmerül. Sőt, nem csak a költségeket: az átélt trauma után sérelemdíj is járhat, aminek még csak az sem feltétele, hogy neked vagy az utasodnak maradandó sérülései legyenek a baleset miatt.

Mi a sérelemdíj?

 

A sérelemdíj fogalma viszonylag új dolog a kárrendezés magyarországi történetében. A fogalmat csak pár éve használjuk itthon. A törvény szerint sérelemdíj annak jár, akit személyiségi jogaiban megsértenek.

Amikor valakivel baleset történik, többféle kára is keletkezik. A károk egy része egyszerűen felmérhető: az összetört motor megjavításának költségét, a személyes holmiban keletkezett kár nagyságát egészen pontosan fel lehet becsülni. Nehezebben lehet azoknak a károknak a mértékét megbecsülni, melyek a balesetet szenvedett embert érték. Aki balesetet szenved, fájdalmakat él át, károsodik az egészsége, esetleg hónapokig, évekig tartó kezelésekre szorul. Nem lehet vitás, hogy ezekért is járhat neki kártérítés, csak az a kérdés, hogy milyen?

 

Korábban sérelemdíj helyett nem vagyoni kártérítés volt

 

A nem vagyoni kártérítés alapján az érintettek az egészségromlás arányában juthattak hozzá a nekik járó összeghez. Ez nem volt egyszerű, hiszen az egészségromlás mértékét akkor lehetett megállapítani, amikor egy végső állapot kialakult. Amikor a beteg vagy teljesen meggyógyult, vagy végleg kiderült, hogy a további kezelések már nem fognak segíteni az állapotán. És ez bizony könnyen lehet, hogy ez az állapot csak hosszú hónapokkal, vagy évekkel a baleset után következett be. A károsult tehát akár évekig is várhatott a teljes és végleges kártérítésre, pont azokban az években, amikor talán milliókat kellett a gyógykezelésére, rehabilitációra költenie. 

A sérelemdíj a ma hatályos törvények szerint

 

A sérelemdíj, mely a ma hatályos törvények szerint 2014-től a nem vagyoni kártérítést felváltotta, teljesen más. 

A Polgári Törvénykönyv rendelkezik arról, hogy sérelemdíj kinek, milyen esetekben jár. Sérelemdíjat azoknak ítélhetnek meg, akiket személyiségi jogaikban megsértenek. Személyiségi jog lehet az is, ha valakinek rossz hírét költik, hamis híreket közölnek róla az újságban. Ekkor is járhat a sérelemdíj. De személyiségi jog a testi épséghez, egészséghez és az élethez való jog is, tehát nagyon is ide tartozik ez a fogalom.

A sérelemdíj megítéléséhez nem kell bizonyítani azt, hogy a sérült milyen mértékben rokkan meg a balesetben. A bizonyítandó kérdés csupán az, hogy érte-e sérelem a baleset elszenvedőjét. Az pedig elég könnyen bizonyítható, ha ő vétlen elszenvedője volt egy közlekedési balesetnek.

Sérelem sokféle lehet. Hogy ezek közül a kárrendezés során mit vesznek figyelembe, az a kárrendezésben közreműködő ügyességén, tárgyalási készségén is múlik. Mi lehet sérelem? Nem csak a fizikai sérülés. Sérelem a jelentős lelki sérülés is, az életminőség csökkenése, az életesélyek jelentős megváltozása.

Nézzünk egy példát. Balesetet szenved egy fiatal lány, aki ígéretes zenei tehetség, egy fényes karrier kezdetén áll. De a balesetben megsérül a keze, s bár nincs jelentős mértékű kimutatható egészség-csökkenés, rokkantság, a profi hegedűművész karriertől a rendszeresen jelentkező fájdalmak miatt elbúcsúzhat. Vajon őt mekkora sérelem érte?

 

Korábban, a nem vagyoni kártérítésre alapozva ő valószínűleg csak egy egészen kicsi összeget kaphatott volna a biztosítójától. Hiszen nincs olyan nagy mértékű maradandó károsodása. A sérelemdíj megítélésekor viszont a bíróságnak azt is figyelembe kell vennie, hogy ő mit veszít ezzel a sérüléssel. A teljes karrierjét, aminek akár forint milliókra is kiszámolható, megbecsülhető az összege.

 

Bíróságot írtunk, s ez nem volt tévedés. Egészen biztos, hogy a jelentős mértékű kártérítési igények el fognak jutni a bíróságokig, hiszen a biztosítók nem fogják gondolkodás nélkül kifizetni a kért összegeket. Végül vagy a bíróság ítél meg egy

összeget, vagy megegyezéssel zárul a kárrendezés.

 

Arról is a bíró dönthet, hogy a sérelemdíjat hogyan kell kifizetni. Figyelembe veszik a károsult életvitelét, anyagi helyzetét, lehetőségeit, s annak alapján hozzák meg a döntést. Lehet, hogy egy összegben jut hozzá a kártérítéshez, de az is lehet, hogy a bíró egy életjáradékot fog megállapítani.

 

Hogyan lehet elérni a sérelemdíj kifizetését?

 

A sérelemdíj igényléséhez arra van szükség, hogy a balesetet elszenvedője saját maga vegye kezébe a kártérítési igényét. Ha csak arra vársz, hogy a biztosító felmérje a károd ajánl egy összeget, akkor valószínű, hogy messze nem fogod a lehetőségeidet kihasználni.

 

A kárigényt akár te magad is benyújthatod. De vigyázz, egy megalapozott, szakértői véleménnyel alátámasztott kárigény összeállítása nem kis feladat. Komoly felkészültséget, hozzáértést követel. Éppen ezért érdemes igénybe venni egy felkészült kárrendezési iroda segítségét. A kárrendezéssel foglalkozó szakértők már egy előzetes konzultáció alkalmával felmérik a lehetőségeket, s tájékoztatnak arról, hogy milyen kárigény benyújtására lehet esélyed. Érdemes igénybe venned ezt a lehetőséget, hogy felkészülten, egyenrangú félként tudj tárgyalásba kezdeni a biztosítóval!

 

LEGPROFIBB SZAKÉRTŐ KÉPVISELŐD

 

Ozsváth Ferenc

okleveles gépészmérnök

közlekedés műszaki szakértői szakmérnök

igazságügyi gépjármű szakértő

 E-mail: karszakerto@motorosbiztositas.hu

 

 

„Az első motorkerékpárt a német Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach tervezte és építette 1885-ben, ez volt az első belső égésű motorral hajtott jármű a világon.”

A motorkerékpározás, mint a közlekedés kedvelt formája, nagyon komoly fejlődésen ment át. Sajnálatos módon azonban egy közlekedési baleset részeseként igen sérülékeny tagja a járműveknek. Már enyhébb káresemény során is jelentősen sérülhet a motorkerékpár, a vezető és az utas egyaránt.

Szerencsére a statisztikák azt igazolják, hogy a motorizált kétkerekűek használói körültekintőbb résztvevői a közlekedésnek, talán éppen ezért, kevésbé rutinosak a ritkán, de mégis előforduló közlekedési balesetek során elvárt viselkedésben.

Fontos, hogy egy bekövetkezett káresemény során a lehető legkörültekintőbben járjunk el a későbbi kárrendezés megkönnyítése érdekében.Hasonlóan fontos járművünk műszaki állapotának minél magasabb szinten tartása a megbízható működés érdekében. Ennek kontrolálása, ellenőrzése sokszor meghaladja a felhasználótól elvárható hozzáértési szintet.Az ilyen esetek kapcsán jöhet hasznos segítségként valaki, aki e problémák megoldására megfelelő végzettséggel és jelentős tapasztalattal rendelkezik.

Közlekedés Műszaki Szakértőnk a motorkerékpárok rajongója gyermekkora óta. 12 évet dolgozott a Kawasaki motorkerékpár importőrség magyarországi importőreinél, műszaki vezetőként. 

Több éven keresztül dolgozott kárszakértőként  együttműködve a biztosítókkal és kárszakértői irodákkal.

 2010 óta szerepel az Igazságügyi Szakértői Névjegyzékben, ennek kapcsán jelentős hatósági, bírósági eljárási rutinnal is rendelkezik. Motorkerékpárok kárfelvétele, kárügyintézése illetve közlekedési és baleseti vizsgálatok témakörökben szakfórumokon tartott előadást.

Tapasztalatai alapján nagy biztonsággal nyújt segítséget ügyfeleinknek az alábbi tárgyakban:

  • Közlekedés műszaki szakvélemény készítése, balesetelemzés
  • Járműállapot felmérés
  • Forgalmi érték meghatározás
  • Javítási, karbantartási tanácsadás
  • Jármű vizsgálat közlekedésbiztonsági, hatósági előírások alapján
  • Jótállási és szavatossági körbe tartozó ügyek intézése
  • Biztosítási ügyintézés
  • Átépítés, teljesítmény csökkentés-növelés


Rossz csak a fel nem tett kérdés lehet, keressék bizalommal szakértőnket!